الجمعة، 18 يوليو 2008

يااااه


عندى عادة من 5 سنين كده..انى كل فترة اطلع الاجندة بتاعتى و اكتب فيها اخر اخبارى..و غالبا المرات الى بكتب فيها دى ببقى المرات اللى ببقى متضايقه فيها..او المرات الى ببقى بهرب فيها من المذاكرة..يمكن من ساعة ما فتحت البلوجات و انا نادرا ما بكتب فيها..غير الاجندة; انا بجمع كل حاجة بتفكرنى بحدث معين..بجمع مناديل المطاعم لما بنخرج انا و صحابى و بكتب فى ضهرها اللى حصل يومها..بشيل قلم خدته من حد عزيز عليا..كروت اعياد ميلادى..شعرى لما قصيته..رسمة رسمتها بالجاف وسط المذاكرة..ورقه ضربت عليها من قطقوطى..كده

من يومين كنت جايبه جاز قلت اما اشوف الاجندة دى..و قعدت قريت فيها كل حاجة ..اكتشفت انى انا فعلا ماعنديش لغه تحاور..عمرى ماعرفت اقول لحد انا متضايقه..كل مرة اجرى على الاجندة..انا فاكرة انى مرة و انا صغيرة كان نفسى ابعت جواب لماما اعرفها انى زعلانة منها فى حاجة..للعلم ان ماما كانت فى الاوضه التانيه..من ساعتها نويت ان زؤلوت و حبيبه ولادى ان شاء الله هسيبلهم صندوق ازاز يسيبوا فيه اى حاجة عاوزين يعرفهولى بس مش عارفين..اكتشفت برضه معنى كلمة فترة المراهقه.اللى كل يومين بتعجب بحد جديد و تحس ان حياتك هتقف لو هو حصلوا حاجة..

الغريب انى كل ماكنت بقرا حاجة تزعل كنت بعيط مع ان فات عليها زمن..يمكن عشان كانت حبكة معايا كآبه

مش عارفه انا ليه بحكيلكوا الكلام ده..بس اهى فضفضة و السلام
..........................................
انا اسفه عن الانقطاع الى حصل..بس ده كان لاسباب نتاويه..النت كان فاصل عندى بقالوا اسبوع

هناك 24 تعليقًا:

سارة علي يقول...

اااااااااااااااااااااول تعليق احجز بقى مالك يا ذربونة يا رب تكونى بخير يا بنتى نفضى لاى حاجة تضايقك انا برضو عندى عادة تدوين يومياتى بس دى بشكل يومى لازم اكتب كل اللى بيحصلى فى نهاية اليوم اتعودت على كدة ودة جميل
تحياتى وعاوزاكى ترجعى كدة كلك حيوية ونشاط ومبسوطة

Eman Henaish يقول...

ياااااااااااه يازربونة فينك يابنتي
أنا أولت اتخطفتي ولا حاجة :)
وانا كمان عندي أجندة بفضفض فيهابس لما بكون مخنوقة أو مضايقة بس
نفسي كانت تكون زي سارة يوميات بشكل دائم كانت هتكون لذيذة أوي
بس ما بعرفش اكتب لما بكون فرحانة
I Just Live the moment

المهم أبقي طمنينا عليكي وبلاش تختفي كدة

حمادة زيدان يقول...

ذربونة

تعرفي خلتيني أقول يارتني كان عندي أجندتك ... على قد الآلم اللي هتحسي بيه لما تفتكري المواقف اللي مرت بيكي على قد السعادة اللي هتفط في وشك لما تلاقي الذكريات دي موجودة في وشك كدة

حافظي على أجندتك وخلي بالك منها

سلاموز بقي

كـــيــــــــارا يقول...

ايه ده بقي انتي بتحكي عن نيمو ولا ايه

الاجنده دي عندي

بس بقالي سنه مكتبتش فيها حاجه يمكن لاني بقيت اخرج اللي جوايا في بوستات

او اكتب اي حاجه

زربوووووووونه بجد الله عليكي

تحياتي

عيله مفتريه سابقا يقول...

بصى يا بنوتى

انا عندى نفس الموكشله ...وعندى نفس الاجنده

بس عارفه
انا بقى مختلفه شوية عنك
انا لما بفتحها وانا مضايقة واقعد اقرا اللى فيها اقعد اضحككككككككككك
اة صحيح
عندى بردو حكاية المراهقه دى
انك يبقى كل يومين فى حد يهمك اووووووووى ولو حصله حاجه ممكن تموت

وبتتغير كليا بعد يومين

بصى ايام وهتعدى وهيجى اليوم اللى لما تقريها تضحكى قوى

ارجعى يا ذرابينو وربنا يخليلك قطقوطك يارب

سلامى

غير معرف يقول...

انا كمان عندى كشكول كده لمه فيه ورق وكاتبه فيه حاجات و لما برجعله بحس باحساس غريب و جمييييل رغم انى مببقاش كاتبه حاجه حلوة يعنى
:))))

تحياتى يا ذربونه هانم
:))

Mohamed Dawod يقول...

حمد الله على السلامه يا ذربونه..... مكنش تدريب فى صيدليه اللى ضايقك وخلاكى بالشكل ده يا بنتى.....وبعدين ايه حكاية الكشاكيل دى انا ملاحظ ان كل البنات اللى علقت بتقول ان عندها نفس الكشكول. طب وبعدين؟ صحيح الكتابه يا جماعه حلوه وبتفك الكرب والهم بس الكلام مهم واحيانا الكلام بيبكون افضل من الكتابه.....اتمنى انك تكونى بخير ذربونه وترجع الضحكه تانى

Lyssandra يقول...

أنا كمان يا زربونة عندي مذكرة
باكتب كل حاجه
وكنت باروحلها يوميا
دلوقتي لما لقيتني دايما باروحلها بكآبة .. بقيت باتأخر عليها كتير

جميل اننا نحتفظ بذكراياتنا
لما تطلعي الضحكه ع الورق مش هاتنسيها بعدين
ولما تطلعي الدمعه ع الورق مش هاتحتفظي بيها في عينك

ربنا يكرمك
فكرتيني بمذكرتي .. لما ابقي أزورها بقي

تحياتي يا جميلة

lyssandra

Oss يقول...

عااااااااااااااااااااااااااااااا
متأخر كالعاده
بس ظروف سفر والله

لذيذه قوى حوار الأجنده دى
ماما كانت عندها وحدها خاصه بيها عيناها بس كانت بتكتب فيها كلمات الأغنيات اللى كانت بتعجبها

انا مابفضفضش لحد اى حاجه خاصه بيا
بافضل اكوم اكوم اكوم اكوم
ومازلت حتى الآن
وشكلى هانفجر بعد بكره
ابقى تعالى احضرى العزا

مش عارف ليه ابتسمت غضب عنى لما كنتى بتقولى انك بتعيطى على اخبارك الحزينه القديمه
للدرجه دى من التأثر
ده انا ممكن حد يحطيلى حوار قديم حصلى كنت مبهدل الدنيا فى عياط
ولما بافتكره
باتقلب ضحك
هى فعلاً علشان حالتك النفسيه ساعتها

انا باجى اتكلم كتير واصدعك بس ده من باب العشم
انا باكتب هنا اكتر ما باكتب فى البوستات عندى
:)

تحياتى

blue-wave يقول...

حلوة الذكريات
وحلوة ان يكون عندنا تدوين ليها
وحلو اننا نفتكرها من وقت للتانى
لكن اللى مش حلو انى مقدرش اصارح الناس باللى عايزة اقوله
دا اللى لازم تغيريه

ذربونة هانم يقول...

سارة على
و الله انا بكتب هنا عشان انفض
بس ظروف النت عندى بشعة اليومين دول فالخنقه زايده حبتين

تحياتى ليكى

ذربونة هانم يقول...

eme
انا مخطوفه فعلا..حسه كل الظروف بتقف ضدى عشان ما ادخلش نت ..النت فصل و بعدها الكمبيوتر باظ و بعدها انا اتشغلت

وحشانى بجد
انا كمان هحاول اعملها ذكريات يوميه من النهارده

ذربونة هانم يقول...

حمادة زيدان
و الله ده السبب الوحيد الى منعنى من انى اقطعها
:)
هو و انى اخد بالى من النقط دى مع عيالى

ذربونة هانم يقول...

نيمو
منور ورق مكرمش بجد
و فعلا انا كمان من ساعة البلوجات و انا قليل اوى لما اكتب
بس خلاص انا هرجعلها:)

ذربونة هانم يقول...

عيله مفتريه سابقا
انا حسب الحاله مرة ضحك و مرة اعيط

ربنا يخليلى قطقوطى فعلا يارب

ذربونة هانم يقول...

shyma
انا كمان لمه فيه حاجات كتير بفرح لما اقعد ابص عليها

و برضه طريقه كتابتى كانت متخلفه..بس ماعلينا
:)
منورة

ذربونة هانم يقول...

محمد داود
من الناس اللى بسعد بردها مش عارفه ليه

اما عن الكشاكيل فانا فعلا اتفاجئت بكميتها

و الكلام فعلا احسن بس مش كل الناس عندها موهبه الكلام

دمت بخير

ذربونة هانم يقول...

ليساندرا
انا كمان جاتلى فترة بأيت اخاف اروحلها

بس كل حاجة بعد فترة كبيرة بتبقى حلوة لو تفتكريها

بحب اشوف ردودك هنا برصه بجد
يمكن عشان انا بحب اسمك اوى
:)

ذربونة هانم يقول...

oss
انا متابعه ردودك هنا و هناك
:)
انت اكتر حد بيفكرنى بيا بجد فى كل حاجة
بس برضه زعلت لما لقيتك اتاخرت عليا

اوعى تتأخر تانى..سامع ولا لأ

ذربونة هانم يقول...

blue wave
و الله ده اللى بحاول اغيره ..بس شبه يأست

الصراحة هو قطقوطى بيحاول يعالج فيا النقطة دى ..بس ربنا معاه
:)

الوحدة بتقتلنى يقول...

بسم الله الرحمن الرحيم

انا اول مرة ادخل مدونتك بس بيعجبنى اوى اللى يكتب حاجة كدة من غير ما يفكر فيها معرفش ليه مبحبش الشعر وكدة بس دة عيب فيا مش فى الشعر طبعا المهم انك فكرتينى بنفسى وانا صغنون من كام سنة كدة بس عسل بجد ياذربونةوقلبك طيب على فكرة

ربنا يوفقك


شيتوووووووووووووووووووووس

الوحدة بتقتلنى يقول...

على فكرة انا برضه عندى اجندة برضه كنت بكتب فيها قبل المدونة الظاهر ان كلنا كدة
ههههههههههههههههههههههه

شيتووووووووووووووووس

Sara يقول...

انا بقى عندي درج كامل
وابتديت الحكاية دي من سنة اولى كلية وانا برتب مخلفات اول سنة لقتني في حاجات مش عايزة ارميها ممكن تكون ورقة من كتاب في الكلية بس تلاقيني كاتبة جملة بتفكرني بيوم او بموقف حصل
بجد من احلى الحاجات اللى عملتها اني احتفظت بالحاجات دي
كنت زمان بعيب ان الناس بتحتفظ بكراكيب بس اكتشفت بجد انها بتشيل ذكريات جميلة قوي قوي

Ahmed Hishmat يقول...

حلوة فكرة الصندوق اللي هتعمليه لولادك ده
أنا برده انشاء الله هعمل واحد زيه
بس هخلي اللي يسيب شكوى منهم يسيب معاها خمسة جنيه ودي رسوم فحص الشكوى والنظر في الطلب
صح ولا ايه