الجمعة، 11 يوليو 2008

آخر الاخبار


1-بالنسبه للصيدليه بعد ماكنت لقيت حد فيها كان لذيذ و بيساعدنى فى كل حاجة عشان هو مش بيحب يتنح على اللى بيتدربوا جديد زى ماكان زمان الدكاترة بيتنحوا عليه...بس غالبا البنى ادم لازم كل حاجة يعملها تكون عشان يحقق مصلحة...او غالبا ما ينفعش يبقوا اتنين اصحاب او زمايل او اخوات..لازم يكونوا حبايب..يا سبحان الله..الجميل انك لما توهمه انك مش نافع..مخطوب..او مش ناوى دلوقتى..او اى حجة و السلام..حتى لو بأسلوب مش مباشر عشان ماتحرجهوش..تلاقى المعامله اتبدلت 180 درجة..بتتعامل كأنك كرسى موجود على الجنب..الروشته دى ناقصه ركزى شويه يا "دكتورة" مش نافع كده..التهريج ده ماينفعش..و تلاقيه بينط مع اى واحده تانيه..فتحمد ربنا انك عرفت معدنه من بدرى.. ده حتى ما ينفعش تعامله على انه "زميل"..الحمد لله

2-انا دلوقتى بروح "جيم"..مع اصحابى..بجد اللى بيحصل فينا ده افترا..الجميل ان المدربه اصلا جسمها وحش..و بتوصف الحركات "نظرى" عشان هى ماتقدرش تعملها "عملى"..و الجميل انها مافيش على لسانها غير..ايه الدلع ده..ده انا مش عاوزة اشد عليكم...اللذيذ ان احنا كل واحده فينا انا و صحابى وصلنا لمرحله ماقدرناش نبطل ضحك فيها..و احنا اصلا مافيش حاجة تضحك..والصاله كلها بتتفرج علينا واحنا واقعين على الارض من الضحك

3-واحدة كنا نعرفها و احنا فى المدرسه زمان..ومن ثانوى ماشفنهاش..عرفنا انها عملت الزايده فروحنا نزورها..و اول ماشوفتها افتكرت ايام بعيدة اوى..ذكريات انا ماكنتش عارفه انى لسه فاكراها..احساس غريب

4-كان فليه كورس جامد اوى عن "الاسعافات الأوليه"...بس فاتنى معاد التقديم و هاضطر استنى للسنة الجايه..انا اتضايقت بجد..بس يلا ماعلينا

5-بمر بحاله افلاس بشعه..مش عارفه الفلوس بتروح فين!!!

5-النتيجة قربت..ادعولى انا و قطقوطى واصحابى نجيب تقدير...ادعوا هى الدعوة بفلوس

6-عاوزة اصوم عشان رمضان قرب..و ابتديت اجوع من دلوقت..لمجرد انى نويت اصوم

7-قطقوطى واحشنى اوى...يارب بأه..كل مرة تقروا ورقه مكرمشه تقولوا يارب يتمم لكم يا ذربونة انتى و قطقوطك..سامعين ولا لأ

8-كل مرة افتح المكتبه..و أبص بملل لكا القصص الموجودة و اللى قريتها ..بس قليله هى المرات اللى بلاقلا فيها قصه جديدة اخويا جابها و انا معرفتش..بجد ساعتها بحس زى الطفله اللى لقت شيكولاته فى جيب بالطو الشتا الى فات..اسيبكوا و اروح اقراها بأه

هناك 23 تعليقًا:

Mohamed Dawod يقول...

الله ده انا أول تعليق.....مش كده المفروض ليا ربع جنيه؟ حلو أوى تظام أخر الأخبار دى بتفكرنى بموجز أنباء الجزيره قبل النشره المفصله. واضح يا ذربونه ان انتى وقتك مشغول جدا وعندك حاجات كتير تعمليها والله دى حاجه كويسه جدا يا ريت كل الشباب والبنات مشغولين زيك كده. أنا بس عاوز أعلق على موضوع الشاب اللى فى الصيدليه. كويس انك بدأتى تحتكى بالحياه العمليه علشان تعرفى اللى حتقبليه لما تخرجى للشغل الحقيقى. شباب كتير قوى بيتعاملوا مع زميلاتهم انها لو مقبلتش انها تبقى حبيبته خلاص تبقى وحشه وحيطلع فيها بلاوى الدنيا كلها حتى لو مش موجود. الناس اللى زى دى أفضل حاجه اتجانبهم تمااااما علشان الشر اللى بيجى من وراهم. فكويس ان جت منه. وربنا يكتبلك الخير يا ستى انتى وقطقوطك(شكلكم حلو بالنظارات).....متقطعيش موجز الأنباء بتاعك لحد ما ناخد الأنباء بالتفصيل.....تحياتى وشكرا

ليكوريكا يقول...

للاسف كلامك صح

في شباب كتير اوي كده

وعلي فكره في بنات برضو كده

عموما ربنا يخليلك قطقوطك :)

وريحي دماغك

محدش واخد منها حاجه :)))

يارب النتيجه تبقي كويسه

ونشرب شربات يارب :)

Oss يقول...

هيه
ماتأخرتش قوى

بصى يا ست ذربونه
1-سيبك من الراجل العبيط ده
بلا لذيذ بلا نيله
والأحسن انك تعاملى على انه قزازة دوا كحه من اللى بيتحطوا على الرف
مهما تكن العواقب وخيمه (حلوه وخيمه دى) كده هيتظبط

(ملحوظه:ماتسمعيش كلامى علشان انا باتنرفز بسرعه وبقرر قرارات غلط كتير وبارجع اندم
ومعظم النصايح اللى هاديهالك اعمليلها ديليت "وش بيغمز")


2-انا من اول الاجازه وانا كنت ناوى اروح جيم
بس كل مره بكسل
بس شكلى هنزل قريب
وممكن تكعبله المدربه دى وهى ماشيه لو مضايقاكوا قوى
(ملحوظه: اقرى الملحوظه اللى فوق)
:)


3-نفس احساس لما تقرى حاجه وانت كاتباها من وانت صغيره
او لما تشوفى صوره ماشوفتيهاش من زمن
او لما تلاقى كراسه قديمه ليكى
الواحد لما بيشوف الحاجات دى لازم بيبتسم
حتى لو مر بذكريات أليمه فيها


4-ربنا يعوضك
فى مثل شعبى بيقول
كل تأخيره وفيها خيره


5-:)
انا الحمدلله كل لما خلاص هافلس يطلع لى فلوس تانيه
بس شكلى كده خلاص
ماعدش جايللى حاجه


6-ربنا يكرمكوا كلكم
ثوانى هقوم اتوضا واكمل دعا
:)


7-ربنا يتمم لكم على خير
بس ابقى اعزمينا فى الفرح
انا باقوللك من دلوقتى


8-انا بيجيلى الإحساس ده لما اجيب كتاب جديد بإيدى وخاصة لما يكون قصه لدكتور احمد خالد توفيق


معلش صدعتك
:)
سلام

blue-wave يقول...

تصدقى انها فعلا حاجه غريبه؟
مابقاش فيه زمايل ولا اصحاب
يا اما حبايب يا بلاش
غريبه فعلا

Mafrousa يقول...

طيب انا اعلق على ايه و لا ايه؟؟
اقولك على الفلوس
تعالى ندور على حد معاه و يسلفنا احنا الاتنين
ههههههههههههههههه

Darsh يقول...

1. بستغرب فعلا فعلا لما ألاقي ان فيه دكتور بيدرب الطلبة اللي عنده في الصيدلية ... أول صيدلية روحتها الدكتور كان يبص الأول على الاسم العلمي و بعدين يقولي "شوفت أهو دي مجموعة فلوكلوكساسيللين " .... ماشي يا عم ... خلاص يا بابا انت انا عارف انا هعمل ايه بقى سيبني ... يا باي عليك ...... آجي أروح دلوقتي صيدلية ابن خالتي متخرج هو السنة اللي فاتت و للأسف أنا اللي بشرح ليه المود أو أكشن و الأثر العكسي و الآثار الجانبية .... هتشل ... نفسي أتدرب مش أدرب نفسي !!!!

2. بقالي سنين نفسي أروح جيم بس مكسل .... نفسي أشيل اتنين كيلو حديد و مسمارين صلب بس الكسل ده يودي في داهية .... اقتنعت اخيرا ان يبقى الوضع كما هو عليه ...

3. ربنا يتمملك بخير يا رب انتي و قطقوطك في أقرب وقت يا رب و تعملوا الفرح في استاد القاهرة أو حتى استاد ريودي جانييرو علشان يكفي المعازيم

8. ربنا يوفقك في النتيجة

9. كفاية ككده ... انا بقيت رغاي قوي

Eman Henaish يقول...

ايه يا زربونة النشاط ده كله :)

بصي يا ستي بالنسبة للبني آدم ده

فانا من رأيي أنه عنده مرض نفسي

وأصلا مايستهلش أنك حتي تزعلي نفسك من

الحوار ده، وربنا يشفي لأن المرضي كتروا أوي :)

2،3 : مفيش أجمل من ذكرياتك مع صحابك

وديما هتفضل محفورة في زاكرتك

5: شكل جيبك مخروم ، بصي عليه كدة:)

6:أنا كمان نتيجتي علي الأبواب ..

ده كان في اشاعة انها النهاردة لما قلبي

كان هيقف ، ربنا يوفقنا جميعااااا


7: ربنا يكرمك انتي وقطقوطك يا رب

ذربونة هانم يقول...

محمد داود
ربع جنيه ايه
انا بقولك مفلسه
:)
اما عن الحياه العمليه...فواضح انى هحتاج كورسات فيها
:)
و ميرسى كتير لدعوتك ليا انا و قطقوطى
و بعدين اصلا هو فى الصورة مستلف نضارتى
قله يرجعهالى

منور يا محمد

ذربونة هانم يقول...

ليكوريكا
فى بنات كده فعلا مانكرش

يارب يارب يا ليكوريكا

منورر

ذربونة هانم يقول...

oss
انا عارفه..انت اصلا ذربون زيى
:)
بجد نفس الاحساس ..و فعلا انا افتكرت حاجات كتير مؤلمة

اما عن الافلاس فانا قليل لما بحس انى مفلسه كده
:'(

ايوة والنبى يا اس اتوضى كويس

تصدق انه كان فعلا لاحمد خالد توفيق
كان من مجموعه سفارى
:)

ذربونة هانم يقول...

blue wave
انت مادعتش ليه
ها؟ها؟

ذربونة هانم يقول...

واحدة مفروسه
كده هبقى انا وانتى و اس بندور

و برضه سعادتك ما دعيتيش ليه
بجد مخاصماكى

ذربونة هانم يقول...

darsh
منور ورقى المكرمش
اما عن التدريب فانا مفوضه امرى لله فيه
اما عن الكسل فاخد oss معاك و انزلوا انتوا الاتنين بطلوا كسل
اما عن دعوتك دى..فانا هاجيبلك وكولاته عشان خاطرها
و بعدين انت استهبلتنى فى العد
قلت 1 و 2 و 3 و 8 و 9
ليه غبت فى الحصه اللى المس شرحت فيها ارقام"4 و 5 و 6 و 7"
:)

ذربونة هانم يقول...

eman
ايمى منورانى كالعادة
اما عن النشاط فانا دى اول اجازة اقرر انشط فيها قبل كده كنت ببقى عامله زى الكائن الكسلان فى فيلم"ice age"لو شفتيه

اما عن البنى ادم الى فى الصيدله ف ....

الذكريات..يخاف من كتير منها ..بس بسعد بكتير منها برضه

جيبى مخروم؟؟ احتمااال
:)
النتيجة..همممممممم..ربنا معاكى و معانا يارب..يارب كلنا نطلع الاوائل على الفصل
:)
منورة يا ابمى

Oss يقول...

ايه ده
انت من صنف الدكتور أحمد
طاب تمام
ده انا مهبول بالراجل ده
سواء فى ماوراء الطبيعه او سافارى او حتى فنتازيا
ولما نزل يوتوبيا كانت اول حاجه اشتريها فى معرض الكتاب
-------
انا اتوضيت
:)
ربنا يكرمكم فى النتيجه ويتمم بخير ليكى ولقطقوطك
لاحظى ان انا اكتر واحد دعيت
يعنى بردو مش هتنازل عن دعوة الفرح
:)

Amgad يقول...

اولا:هو ليه اغلب المدونات بكسر الواو
صيادلة ودكاترة هو في علاقة؟؟
ثانيا هو انتي بتعملي ايه ف الصيدلية
بتعرفي شكل المعجون والببرونة وفرشة الاسنان............فعلا المجال العملي مهم
ثالثا:
ربنا يهنيكي انتي وقطقوطك ويتمم عليكو بخير وتخلفو قطة سيامي معتبرة

خالص تحياتي (وتقبلي هزاري)

""""" يقول...

تصدقى عندك حق فعلا
مفيش حد بيعامل حد كويس زيادهخ عن اللزوم لوجه الله

الا من رحم ربى
قليلين الناس الطيبه اصحاب النيه السليمه

وعلى فكره
اغلب المدربات بتوع الجيم جسمهم وحش وبيقولوا نفس الكلام هههههههههههه

ربنا يوفقك وتنجحوا باذن الله

Mohamed Dawod يقول...

يا سلام يا ست ذربونه!!!! للدرجه دى التدريب فى الصيدليه مقطع بعضه؟ ولا قطقوطك سحب منك اللاب توب ؟ انتى فين يا بنتى؟ مش تطمنينا عليكى وعلى النتجيه......امال لو بقيتى دكتوره كبيره بقى كده وعندك صيدليتين تلاته مش حنعرف بقى نكلمك ساعتها وحتبقى أم الذرابين؟.....ابقى طمنينا عليكى يا بنتى.....تحياتى وشكرا

ذربونة هانم يقول...

oss
ميرسي يا اس بجد
ايوة كده هى دى الدعاوى

ذربونة هانم يقول...

amgad
يمكن عشان الدكاترة و الصيادله مليانين كلاكيع نفسويه فى اللا بؤريه المنعكسة المنكسرة
كلام كبير اوى يعنى
اما عن الصيدليه فانا بروح ادوق الادويه الى هناك
مبرس على دعوتك و منو البلوج

ذربونة هانم يقول...

امل
منورة البلوج بجد

و معلش جيتى على بوست بضايق حبه بس و الله مش علطول كده
اما عن الجيم فانا غالبا هسيبه

ذربونة هانم يقول...

محمد داود
مش مشغوليات و الله بس الراجل اللى موصلنا النت ربنا يطولنا فى عمرة كان ساحب الوصله عشان يشوف حاجة

اما عن قطقوطى..فالحكايه بأت بايظة خالص...بنمر بوعكة نفسويه ارجو انها متطولش

reem يقول...

عايزة منك شيء وحيد ... صغير زي النملة و البراغيت
شيء مش هيخسرنا حاجة ... بس لو عملناه ربنا ما بيرضيش
نفسي ما نتكلم على حد ... بطريقة ماتعجبش الحبيب (صلى الله عليه و سلم).
يا ريت مانتكم على المدربة... و نعيب شكلها ... عسى عند الله أن تكون قريب